6 клас
Домашній інтер'єр. Кутовий інтер'єр своєї кімнати чи кухні.
Мета: поглибити знання про закони лінійної перспективи; виробити практичні навички зображення інтер'єру з різних точок зору, уміння бачити і розуміти особливості будови форми замкнутого простору; розвивати образно-просторове мислення та уяву; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: для вчителя - схеми побудови інтер'єру в різних видах перспективи, репродукції картин, відеоролик побудова інтер'єру з двома точками сходу; для учнів - альбом, графітовий олівець, гумка.
ХІД УРОКУ
І.Організація уваги учнів
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Опитування.
- Як перекладається слово інтер'єр і що означає це поняття ?
- Які основні закони перспективи необхідно застосувати, щоб зобразити інтер'єр?
- Про що може розповісти інтер'єр?
- Як можна зображувати інтер'єр?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомитися з особливостями жанру інтер'єру та навчимося зображувати інтер'єр кімнати в кутовій перспективі.
IV. Мотивація навчальної діяльності
На минулому уроці ми говорили, що художник, який малює інтер'єр, не може зобразити всі площини одразу; адже до однієї з них він обов'язково стоятиме спиною. Залежно від обраної точки зору, художники використовують вісім основних схем зображення інтер'єру.
Наведіть приклади 4 вам відомих схем зображення інтер'єру з однією точкою сходження.
V. Вивчення нового матеріалу
Домашній інтер'єр зазвичай більш затишний - він відображає життя людей, їхні захоплення, смаки. Деталі інтер'єру - меблі, світильники, килими, також характеризують культуру певного історичного часу.
У кутовому інтер'єрі художники зображають кут, утворений двома стінами приміщення.
- Роздивіться кутовий інтер'єр і схему його побудови перспективі стор. 116-117. Порівняйте картини.
- Зверніть увагу, як у кутовому інтер'єрі звичайної кухні художниці вдалося зобразити безліч побутових речей. Які деталі картини свідчать про заняття господині? Стор. 118.
VІ . Практична робота
Учитель поетапно показує на дошці виконання інтер'єру з двома точками сходження
ПРАВИЛО: Усі лінії предметів, розташованих на правій стіні, зорово сходяться в точки сходження на лівій стіні. Усі лінії предметів, розташованих на лівій стіні, зорово сходяться в точки сходження на правій стіні.
VIІ. Рефлексія
Фронтальний інтер'єр - це...
Кутовий інтер'єр - це...
Відмінність між фронтальним та кутовим інтер'єром полягає в ...
VIІІ. Підсумок уроку
Учитель підводить підсумки: аналізує характерні помилки в роботах учнів; дає загальну оцінку виконаним роботам; оцінює діяльність учнів на уроці.
Образи твари у мистецтві
Мета. Дати поняття про анімалістичний жанр в образотворчому мистецтві; удосконалити вміння й навички створення симетричних форм, навчити передавати основні особливості будови тіла й характер рухів звірів, птахів, а також пластичного вираження силуетної форми. Розвивати спостережливість, окомір, зорову пам'ять, естетичне ставлення до творів мистецтва й навколишнього світу.Формувати естетичний смак, активізувати творчу ініціативу учнів.
Тип уроку. Комбінований
Обладнання:для вчителя - комп'ютер, діапроектор, таблиці зображення поетапного малюнку тварин, репродукції та фотографії творів художників і скульпторів-анімалістів;
для учнів - альбом, простий олівець, гумка, словник для запису термінів з образотворчого мистецтва, кольорові олівці.
Візуальний ряд: презентація, репродукції творів художників-анімалістів, схеми поетапності роботи.
Міжпредметні зв'язки: література, музичне мистецтво, природознавство.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
- Доброго дня, діти! Мені дуже приємно знову зустрітися з вами. Перерва вже закінчилась, тож давайте всі справи, що не стосуються уроку, залишимо за дверима класу і приготуємось до цікавої подорожі у світ мистецтва.
Прошу чергового учня назвати прізвища відсутніх, всі інші - переконались, що всі необхідні речі для уроку є у вас на партах. 2 хв.
А тепер всі зосередились і дивимось на екран.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слайд 2. Бесіда-опитування на виявлення знань учнів про види та жанри образотворчого мистецтва і про анімалістку як вид образотворчого мистецтва, які учні засвоїли у попередніх роках навчання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. 1хв.
V. Вивчення нового матеріалу 10хв.
Слайд 3. Розповідь учителя з елементами бесіди. Анімалістичний жанр - це різновид образотворчого мистецтва, що зображує тварин. Митців, які спеціалізуються в цьому жанрі, називають анімалістами.
- Пригадайте, в яких видах образотворчого мистецтва зображення тварин можливе? (в живописі, скульптурі, графіці, декоративно-прикладному мистецтві, ілюстраціях до книг).
Слайд 4. Художники малюють тварин з натури, тобто безпосередньо спостерігаючи за ними у природі чи в зоопарку, а також по пам'яті або за уявою.
В ілюстраціях до книг про природу головним завданням анімаліста є точність, реалістичність у зображенні тварини, її вдачі та звичок, середовища проживання.
У художньому зображенні основна увага приділяється образній характеристиці тварини, декоративній виразності її силуету та кольору.
Слайд 5. В ілюстраціях до дитячих книжок художники часто застосовують стилізацію, надаючи анімалістичним образам фантастичних або людських рис.
Стилізація - узагальнення зображуваних фігур і предметів, спрощення їхніх форм.
Марія Оксентіївна Примаченко (Приймаченко) (1909-1997) - українська художниця, яка належить до когорти найкращих митців-примітивістів світу. Займалася живописом, вишивкою, керамікою, ілюстраціями до дитячих друкованих видань.
Народилася в с. Болотня, що на Київщині. У дитинстві перехворіла на поліомієліт. У 1936 р. закінчила Школу народних майстрів у Києві. За рік малюнки М. Примаченко вразили відвідувачів Першої міжнародної виставки в Парижі, де художниця отримала золоту медаль. Пабло Пікассо називав її твори «прекрасними роботами геніальної жінки». Марк Шагал настільки захопився творчістю мисткині, що почав писати дивних істот, дуже схожих на примаченківських звірів.
Природа і фольклор рідного краю вплинули на всі роботи художниці: тут дивовижно переплітаються реальне і фантастичне, триває одвічне протистояння добра і зла. У композиціях М. Примаченко знаходять своє втілення образи неймовірних квітів, кущів, дерев, фантастичних звірів і птахів. Авторські назви й підписи до картин - наче передмова до дивовижних історій, які народжуються в уяві глядача.
Художниця нагороджена Державною премією ім. Т. Шевченка (1966 р.) за цикл робіт «Людям на радість».
Значення творчості Марії Примаченко, зокрема її «звіриної серії», полягає в тому, що в ній поєднуються витоки найдавнішої української культури і сучасність. Твори художниці представлені в багатьох музеях світу. На її честь названо одну з малих планет.
Слайд 6. У декоративно-прикладному мистецтві зображення звірів і птахів, як правило, стилізовані. Ними прикрашають тарелі, глечики, килими, рушники, одяг.
Слайд 7. Знайдіть стилізоване зображення тварин.
Порівняйте зображення котів на картинах. У чому полягає відмінність між ними? Обґрунтуйте відповідь.
VІ. Практична робота. 20 хв.
Слайд 8. Намалюйте ілюстрацію до літературного твору, головним персонажем якого є тварина. Зобразіть її реалістично або стилізовано в русі (гуаш).
Поради
- Оберіть літературний персонаж і спосіб створення його образу - реалістичного чи стилізованого.
- Перш ніж малювати фарбами, намітьте композицію олівцем.
- Добирайте кольори та відтінки, що відповідають забарвленню тварини, якщо її зображення натуралістичне.
- Якщо створюваний образ стилізований - добирайте кольори, що найвиразніше передадуть риси казкового персонажа.
VІІ. Підсумок уроку
Узагальнюються елементи знань та умінь, що вивчалися, і представляються цілісно.
Організовується виставка закінчених творчих робіт учнів з аналізом досягнень та допущених помилок, а також роз'яснюється методика виконання роботи для тих учнів,
що не встигли її завершити. 4хв.
VІІІ. Домашнє завдання